PT De Nature Group -- Sifilis masuk kedalam kelompok penyakit menular seksual atau Sexually Transmitted Diseases (STDs). Ini adalah penyakit yang serius. Rawatan sifilis wajib Anda buat bilamana Anda mencurigai adanya jangkitan tersebut. Tidak perlu risau, Bila Anda diberi tahu bahawa Anda menderita sifilis, ada kabar baik dan buruknya. 

Kabar buruk  Bila Anda membiarkan penyakit sembuh tanpa pengubatan apapun dan membiarakan selama beberapa tahun, itu dapat merusak jantung, pembuluh darah, otak, dan sistem saraf Anda. Sifilis dapat menyebabkan kebutaan atau kelumpuhan. Ini meningkatkan peluang Anda untuk mendapatkan dan menyebarkan HIV, virus yang menyebabkan AIDS. Seiring waktu, itu dapat merusak organ Anda dan bahkan menyebabkan kematian. Dan, tentu saja, jika Anda tidak dirawat, Anda kemungkinan akan menyebarkan Stds ke pasangan seksual Anda. Berita baiknya Sifilis mudah dirawat dan disembuhkan pada tahap awal.

Info Berkenaan : Cara Dapatkan Ubat Sifilis Di Farmasi 


RAWATAN SIFILIS

Sifilis dapat disembuhkan dengan antibiotik modern maupun antibiotik herba yang tepat. Namun, pengobatan tidak akan membatalkan kerusakan yang telah disebabkan infeksi.Tidak ada pengobatan rumahan atau obat bebas yang akan menyembuhkan sifilis, tetapi sifilis mudah disembuhkan pada tahap awal. 

Rawatan Sifilis Dengan Antibiotik Penisilin
Rawatan Sifilis Dengan Antibiotik Penisilin
Antibiotik modern -- Suntikan tunggal intramuskuler dari Benzathine penicillin G (2,4 juta unit yang diberikan secara intramuskular) akan menyembuhkan seseorang yang menderita sifilis laten primer, sekunder, atau awal. Tiga dosis lama kerja Benzathine penicillin G (2,4 juta unit diberikan secara intramuskular) pada interval mingguan direkomendasikan untuk individu dengan sifilis laten laten atau sifilis laten dengan durasi yang tidak diketahui. Pengobatan akan membunuh bakteri sifilis dan mencegah kerusakan lebih lanjut, tetapi itu tidak akan memperbaiki kerusakan yang sudah dilakukan.

Kesan Sampingan Rawatan Antibiotik Modern
Selepas mendapat suntikan penisilin atau mengambil antibiotik lain, anda mungkin mengalami: Demam,Sakit kepala,Kesakitan bersama atau otot,Semua di atas, ditambah dengan loya dan menggigil. Jika anda mempunyai kesan sampingan, ia biasanya hanya berlangsung sekitar 24 jam.Sebaik sahaja anda telah menyelesaikan rawatan anda, antibiotik akan membunuh bakteria yang menyebabkan sifilis dan mencegah sebarang masalah tambahan daripada berlaku kerana kes itu. Tetapi, penting untuk memahami bahawa rawatan tidak boleh membalikkan atau menyembuhkan kerosakan yang telah anda alami.

RAWATAN SIFILIS
RAWATAN SIFILIS
Antibiotik Herba -- Adalah padu padan berbagai macam tumbuhan herba yang mengandung beberapa senyawa dan zat antioksidan untuk melumpuhkan bekteri virus. Herba bekerja secara sistematik dan langsung kepada pusat penyakit. Herba disyorkan bagi Anda yang mahukan ubat dengan sedikit kesan sampingan dan sememangnya herba sekarang ini menjadi tren diseluruh masyarakat dunia sebab herba dikenal lebih selamat, mudah didapat dan mempunyai harga yang lebih murah. 


RAWATAN SIFILIS TRADISIONAL


Tiada ubat tradisional atau ubat-ubatan di rumah yang akan menyembuhkan sifilis hanya antibiotik modern dan antibiotik herba sahaja yang boleh melakukannya.  Rawatan yang disyorkan pada semua peringkat penyakit ini adalah antibiotik. Sekiranya anda dijangkiti kurang dari sebulan, anda mungkin memerlukan satu suntikan antibiotik mopdern dan satu pakej antibiotik herba untuk disembuhkan. Tetapi anda mungkin memerlukan lebih banyak dos jika anda mempunyai sifilis selama lebih daripada satu tahun.

Adakah Rawatan Sifilis Berfungsi Jika Saya Mengandung?
Ya. Sekiranya anda menjangkakan, ia amat penting untuk mendapatkan rawatan kerana anda boleh menyebarkan penyakit ini kepada janin atau bayi yang baru lahir. Sekali lagi, doktor anda akan memberi anda ubat. Sekiranya anda alahan terhadapnya, doktor anda akan menjalani proses khas untuk membolehkan anda mengambil antibiotik. Seorang wanita hamil boleh menjangkiti bayinya dengan sifilis melalui darah. Bayi berkenaan kadangkalanya akan dilahirkan dalam keadaan mati atau tercedera. Gejala ini dipanggil Sifilis Kongenital dan ia amat jarang ditemui di Australia.Bayi sering dilahirkan tanpa simptom sifilis, tetapi mereka kemudiannya boleh jatuh sakit dengan teruk.

Sekiranya anda menyebarkan STD ke janin atau bayi yang baru lahir, ia boleh menjadi sangat serius dan membawa kepada:
⧫ Kehilangan melahirkan (bayi dilahirkan mati)
⧫ Kecacatan kelahiran
⧫ Kematian bayi
⧫ Katarak
⧫ Pekak
⧫ Kejang

Bilakah saya perlu melakukan Rawatan Sifilis?
Sifilis Dalam kes ini, terdapat kesan yang cepat terhadap membran mukus organ-organ kemaluan. Kencing keluar nanah dan Kemunculan ruam adalah salah satu tanda jangkitan terawal dengan penyakit kelamin. Segeralah melakukan rawatan sifilis apabila :
  • Sekiranya ruam tidak hilang lama, kira-kira dua minggu.
  • Penampilan bengkak kemaluan dan ketidakselesaan dalam bentuk gatal-gatal dan pembakaran.
  • Kehadiran mengupas pada permukaan membran mukus atau bintik-bintik warna merah dengan sempadan yang jelas.
  • Kejadian ulser dan ruam yang terik dengan mencari di dalam cecair.
  • Menyertai ruam dengan meningkatkan suhu badan.
  • Penyembuhan kerosakan yang tidak baik.
  • Kehadiran pada kombinasi zakar beberapa jenis ruam.

Doktor anda mungkin akan memerintahkan ujian darah atau peperiksaan untuk memastikan anda bertindak balas terhadap antibiotik seperti yang diharapkan. Dia mungkin meminta anda bercakap dengan rakan seks anda supaya mereka dapat diuji dan dirawat jika diperlukan. Dan, dia akan menasihati anda untuk diuji untuk HIV dan mengelakkan semua hubungan seksual sehingga ujian darah mengesahkan anda sembuh.

Dan ingat bahawa mendapatkan rawatan tidak bermakna anda tidak boleh mendapatkan sifilis lagi atau menyebarkannya pada masa yang akan datang. Satu-satunya cara untuk melakukan itu adalah untuk mengelakkan diri daripada melakukan seks yang tidak selamat. Apabila anda melakukan hubungan seks, selalu menggunakan kondom.

Review Pesakit Dengan Hasil Ujian TPHA dan VDRL Negativ atau Nonreaktif
Disclaimer: *Perubahan dan tindakbalas kepada individu adalah berbeza bergantung kepada kesesuaian badan, hormon dan jangka sakit. 


RAWATAN SIFILIS YANG PALING MUJARAB ADALAH DENGAN PENCEGAHAN

Pencegahan dalam perkara ini sangat penting. Ia boleh dikaitkan dengan pematuhan yang berhati-hati terhadap kebersihan diri dan langkah-langkah keselamatan dalam hubungan dengan jantina yang bertentangan.Mematuhi peraturan berikut akan membantu mengelakkan masalah seperti ini:
  • Ia perlu untuk selalu memegang alat kelamin tandas.
  • Perubahan pakaian hendaklah setiap hari.
  • Memakai seluar yang diperbuat daripada bahan bernafas semula jadi adalah dialu-alukan.
  • Apabila prosedur kebersihan perlu menggunakan cara individu, sangat peribadi dan alat untuk penjagaan (tuala, spons, pisau cukur, dll).
  • Elakkan hubungan rawak dengan jantina yang bertentangan.
  • Semasa persetubuhan, perlu menggunakan agen pelindung yang dapat mencegah jangkitan penyakit kelamin.
  • Untuk menguatkan sistem imun anda perlu mengambil persediaan vitamin.
  • Memimpin gaya hidup sihat dan makan dengan betul.
  • Pada umumnya, dalam keadaan yang ditandai dengan kemunculan unsur-unsur asing pada zakar, mustahil untuk berharap untuk peluang. Ia memerlukan diagnosis yang tepat dan rawatan yang tepat pada masanya, jika tidak, anda boleh menunggu sebab yang lebih penting untuk melawat pakar.
Semoga entry kami mengenai Rawatan Sifilis ini boleh memberikan manfaat dan faedah bagi Anda yang tengah bingung untuk melakukan rawatan sifilis. Apapun rawatan sifilis yang Anda pilih pastikan didampingi oleh pakar yang profesinal dan pengalaman. Jangan senang bila sifilis Anda boleh hilang tanpa pengubatan, sebab bakteria dalam tubuh terus berkembang dan bila-bila masa boleh timbul balik dengan gejala yang sama atau lagi teruk. Salam sehat De Nature. 
 
Top