Hi...Malam ini saya nak coba berkongsi untuk membincangkan Gejala sipilis dan pengobatanya. Walau bagaimanapun, ramai yang masih tidak dapat membezakan antara sifilis, gonorea dan HIV. Meski mempunyai beberapa persamaan, ketiga-tiga penyakit ini sangat berbeza. Sudah tentu rawatan dan pengubatan penyakit kelamin inipun  berbeza pula.

Sifilis adalah jangkitan yang disebabkan oleh bakteria yang dipanggil Treponema pallidum. Sifilis adalah salah satu daripada jangkitan seksual (STD). Penyebaran jangkitan yang paling biasa ini adalah melalui hubungan seksual dengan orang yang dijangkiti. 

Gejala pertama sifilis muncul kira-kira 3 minggu selepas bakteria memasuki badan. Infeksi sifilis terbahagi kepada empat peringkat utama, termasuk: 
  1. Gejala utama: Kencing keluar nanah tak kira sama ada banyak ke sedikit,gatal, perit time buang air kecil,lesi / luka pada alat kelamin atau di dalam dan di sekitar mulut. Luka yang dijangkiti berbentuk seperti gigitan serangga tetapi tidak menyebabkan rasa sakit. Fasa ini sangat menular, dan akhirnya luka akan sembuh tanpa meninggalkan tanda (1-2 bulan)
  2. Gejala sekunder: ruam merah saiz syiling kecil muncul yang biasanya muncul di telapak kaki anda. Boleh disertai dengan demam, selera makan menurun dan kutil genital (1-3 bulan)  
  3. Gejala laten: fasa yang seolah-olah hilang dan tidak menyebabkan gejala sama sekali (kira-kira 2 tahun) 
  4. Tanda-tanda tertiary: jika jangkitan tidak sembuh, ia akan berkembang ke tahap akhir yang akan memberi kesan yang serius ke atas tubuh, seperti kelumpuhan, buta, demensia, mati pucuk dan juga kematian

GEJALA SIPILIS DAN PENGOBATANYA


Tetapi kemunculan benjolan dalam alat kelamin tidak selalu membawa kepada sifilis, berikut adalah beberapa sebab lain yang menyebabkan ketulan kemaluan:
• Tumor
• Abses
• Jeragat
• Paple mutiara 
• Limphocele
• Tempat Fordyce
• Infeksi virus: molusum, ketuat alat kelamin, dsb.
• Dan banyak lagi.

Aduan gatal sendiri mempunyai sebab yang luas seperti: kebersihan kelamin yang lemah, jangkitan seksual, kerengsaan, paras gula tinggi, jangkitan kulat, jangkitan parasit, dan lain-lain. Apabila anda melihat hanya dari maklumat anda, penampilan benjolan pada zakar tidak menyakitkan tetapi gatal, sukar untuk menentukan arah mana yang menjadi punca sebenar, tetapi jika sifilis perlu diingati adalah risiko peningkatan pada orang yang berkaitan secara bergantian tanpa jangkitan keselamatan / seksual. 

Berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan keluhan anda, termasuk:
• Jauhkan kawasan kemaluan anda bersih
• Elakkan menggunakan seluar / seluar yang terlalu ketat (supaya tidak lembap)
• Pastikan anda mengeringkan bahagian pubik dengan segera selepas terdedah kepada air
• Tukar seluar 2-3 kali sehari, terutamanya jika anda mempunyai banyak aktiviti
• Elakkan daripada menggaru kawasan gatal dengan tangan
• Jika merasakan gatal memampatkan dengan air sejuk / hangat
• Elakkan bersetubuh untuk menukar pasangan anda tanpa keselamatan

Untuk informasi lebih lanjut dapat membaca artikel berikut : Cara Menyembuhkan Penyakit Sipilis Pada Pria


GEJALA SIPILIS DAN PENGOBATANYA

Sifilis boleh hilang dengan pengubatan Dokter Spesialist Kulit Kelamin dan Rawatan Herba. Sebab disini saya adalah Perunding Herba jadi saya nak terangkan pengubatan sifilis herba diantaranya adalah : 
  • Gangjie berbahan daun dan akar kumis kucing yang mengandung beberapa senyawa kimiawi seperti flanoid,garam kalium,minyak astiri dan orthosiponin glycosides. berfungsi melarutkan asam pada kandung kemih, memiliki sifat deuretik peluruh air seni sehinggga nanah cepat hilang,antiinflamasi dan antioksidan.
  • Habatop berbahan habatussauda. Imam Bukhari meriwayatkan dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha. bahwa ia pernah mendengar Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda yang artinya: “Sungguh dalam habbatus sauda’ itu terdapat penyembuh segala penyakit, kecuali as-sam.” Saya bertanya, “Apakah as-sam itu?” Beliau menjawab, “Kematian”. Habbatus sauda’ berkhasiat mengobati segala jenis penyakit dingin, bisa juga membantu kesembuhan berbagai penyakit panas karena faktor temporal. Biji habbatus sauda’ mengandung 40% minyak takasiri dan 1,4% minyak atsiri, 15 jenis asam amino, protein, Ca, Fe, Na dan K. kandungan aktifnya thymoquinone (TQ), dithymouinone (DTQ), thymohydroquimone (THQ) dan thymol (THY). Telah terbukti dari berbagai hasil penelitian ilmiah bahwa habbatus sauda’ mengaktifkan kekebalan spesifik/kekebalan didapat, karena ia meningkatkan kadar sel-sel T pembantu, sel-sel T penekan, dan sel-sel pembunuh alami.
  • Pipeca berbahan daun sirih merah yang bermanfaat memiliki mengobati keputihan,membersihkan saluran ulterik, mencegah ejakulasi dini, antikejang, antiseptik, analgetik, antiketombe, mengendalikan gula darah, lever, antidiare, meningkatkan daya tahan tubuh, dan meredakan nyeri. Juga dipercaya mampu mengatasi radang paru, radang tenggorokan, radang gusi, hidung berdarah atau mimisan, dan batuk berdarah.
  • Ghosiah berbahan dasar daun binahong yang sangat efektif untuk membantu menyembuhkan gatal, luka sifilis dan jamur. Menghambat penyebaran bakteri virus dalam tubuh
Kenapa Mesti Herba? Sebab :
  1. Herba berbahan dasar dari tumbuhan alami
  2. Sedikit efeksamping dan selamat untuk ibu hamil
  3. Harga ubat lebih ekonomis dan berpatutan
  4. Proses pengubatan detox dan langsung kepada punca penyakit
  5. Jimat waktu dan biaya
Demikian maklumat Gejala Sipilis Dan Pengobatanya yang boleh kita sampaikan. Semoga berfaedah. Salam Sehat DeNature. We Do Because We Care. 

 
Top